Vítejte na blogu evropských dobrovolníků a dobrovolnic, které vyslala YMCA v ČR!

středa 19. října 2016

Léto, poslední týdny a loučení

Tak už je tomu více než rok, co jsem se ztrácel v ulicích Karlsruhe. Ten rok neuvěřitelně rychle utekl a já si opět vykračuju po starých dobrých ulicích Prahy. Poslední měsíce v Karlsruhe byly opravdu nabyté, tak jsem chtěl sepsat ještě svůj poslední příspěvek.

Ani sám moc nevím, kde začít. Poslední měsíce se toho totiž událo tolik, že opravdu není možné vše zmínit. Můj poslední příspěvek končí květnem, obdobím, kdy došlo k obratu v mém EVS a já si ho začal opět užívat, to jsem ještě nevěděl, že to bude stále jen lepší a lepší.

Následující měsíc (červen) jsem si vybral pár dní dovolené na prodloužené víkendy, udělal jsem si výlet domů do Česka a navštívil příbuzenstvo. Další červnový víkend jsem jel do Kolína nad Rýnem, kde mám kamarádku, kterou jsem poznal během svého studijního pobytu Erasmus v lotyšské Rize. Z města jako takového jsem byl poměrně překvapen. Kromě faktu že je ve městě jedna z největších gotických katedrál na světě, jsem toho o městě moc nevěděl. Kolín mě překvapil příjemnou svěží atmosférou, město mi připadalo jako takový menší poklidnější Berlín a musím říct, že jsem si ho opravdu zamiloval. Zbytek června probíhal skvěle, v práci jsem měl trochu rutinu, končil jsem vždy ve stejný čas každý den a mohl si tak plánovat, jak prožiju po práci zbytek dne. Díky počasí jsme začali trávit více času na terase, kterou jsme osázeli kytkami, zakoupili dětský nafukovací bazén a na ulici našli starý nábytek, který jsme si předělali k obrazu svému a využili jej na našem balkóně.

Návštěva kamarádky v Kolíně nad Rýnem

Návštěva kamarádů v Štrasburku

Velký zlom nastal počátkem července, kdy mě čekal třítýdenní volnočasový program pro děti ve věku 6-12 let z místní „Evropské školy“, což je instituce, kde probíhá výuka v několika jazycích a je tedy zaměřena především na děti místních pracovníků ze zemí EU. Práce to byla časově náročná, ale náramně jsem si ji užil. Musel jsem vstávat každý den v časných ranních hodinách a dopravit se na kole skrz les na druhou stranu města. Program trval od půl deváté do pěti odpoledne, následoval úklid a plánování následujícího dne, takže jsem dorazil každý den domů až večer. Měli jsme na starost celkem 35 dětí. Na programu bylo mnoho her, olympiády, vaření, hry, divadlo a tak dále. Děti byly nadšené a díky mému neustálému zlepšování němčiny, jsem se i já integroval a mohl být konečně stoprocentním členem týmu. Kromě programu v areálu školy jsme dvakrát navštívili náš lezecký park či místní koupaliště. Jak už jsem řekl, tyto dva týdny s dětmi byli skvělé, na druhou stranu rovněž náročné, tak jsem trávil víkendy v Karlsruhe a povětšinou relaxoval. Poslední třetí týden se pak odehrával v našem areálu v horách nedaleko města. Na starost jsme měli pouhých 12 dětí a byli jsme celkově tři v týmu - já, můj devatenáctiletý kolega (německý dobrovolník) a ještě jedna skvělá německá dobrovolnice. Zkrátka tým byl skvělý a děti rovněž, fungovali jsme de facto jako rodina, dva němečtí kolegové obstarávali více, co se programu týkalo a já byl jakási „máma“ - uklízel jsem a připravoval jídlo. Ve čtvrtek večer jsem se pak s dětmi musel rozloučit, jelikož v pátek jsem musel být v kanceláři, jelikož jsme pořádali předodjezdový seminář.

Závěrečná soutěž a párty v rámci programu pro „Evropskou školu“

Hvězdný tým posledního týdne odehrávající se mimo město

Po dalším týdnu v kanceláři mě čekala týdenní dovolená...konečně :) Byl jsem domluven s nejlepšími kamarády z Karlsruhe, pronajali si auto a vyrazili v pátek odpoledne směr Praha. Tento prodloužený víkend byl naprosto senzační a kamarádi byli z Prahy naprosto nadšeni. V pondělí pak odjížděli a já zůstával až do neděle.

Návštěva Prahy s nejlepšími kamarády z Karlsruhe

Následně jsem se vydal do mého rodného kraje, jelikož jsem se dozvěděl o zhoršeném zdravotním stavu mého dědy. Jsem nesmírně rád, že jsem dědu zastihl a že jsem byl zrovna v tuto dobu v Čechách přítomen, příbuzní mi zřejmě nechtěli říct čistou pravdu, nicméně dědův stav byl opravdu špatný a dva dny po mém příjezdu bohužel zemřel. Domluvil jsem se v práci a zůstával v Česku až do úterý následujícího týdne, chtěl jsem zůstat na pohřeb a s dědou se ještě naposled rozloučit.

Po tomto smutném zážitku nebyl návrat zrovna radostný. Následující týden jsem byl Karlsruhe v kanceláři, o víkendu došlo k balení a poté jsme odjížděli se skupinou 35 teenagerů na třítýdenní jazykový pobyt do anglického pobřežního městečka Folkestone.

Už odjezd byl ale značně problematický, díky neustálým výlukám v městské hromadné dopravě jsem málem nestihl vlak do Stuttgartu, odkud byl odjezd. Vlak jsme však v poslední minutě s kolegyní stihli, následovala hodina a půl čekání na řidiče, který se domníval, že první zastávkou není Stuttgart ale Karlsruhe, což především na rodiče neudělalo zrovna dobrý dojem. Díky tomuto zpoždění a ještě díky dalším komplikacím ohledně poslední zastávky v Mannheimu, jsme nestihli trajekt a dorazili s celkovým 4 hodinovým zpožděním. Co se všechno událo v Anglii, je na samostatnou kapitolu. Pokusím se alespoň vypíchnout to nejdůležitější. Společně s kolegyní jsme byli ubytováni u asi šedesátileté paní jménem Denise. Jednalo se o klasický anglický cihlový řadový domek, nedaleko centra městečka. I interiér byl rovněž typicky anglický - malé místnosti, hluboké koberce a všude se chodilo v botách, což je pro našince jen těžko pochopitelné. Zájezd to byl úžasný, i když pro nás z týmu poměrně náročný, ukočírovat 35 osob ve věku 12-15 let nebylo nic jednoduchého a řešili jsme nejeden problém. Mimo město, místní pláže a okolí jsme podnikli i několik výletů, dvakrát jsme se podívali do Londýna, potom do Canterbury, Hastings a další. Po necelých třech týdnech se skupina dost stmelila a i já jsem měl zvlášť k některým dost blízko.

Jazykový pobyt v Anglii – celá skupina

Závěrečné grilování na pláži

Po návratu mě čekal poměrně velký objem práce. Mimo běžnou administrativu spojenou s EVS, kterou jsem dělal i předtím, přibylo několik Skype interview pro kandidáty hlásící se na naše projekty a potom se hlavně blížil den příjezdů celkem 7 EVS dobrovolníků (jeden do naší kanceláře a zbytek do místních mateřských školek). Pro budoucí dobrovolníky jsme pronajali celý dům na okraji města. Dobrovolníci přijížděli po jednom v průběhu tří týdnů. Já měl na starost jejich příjezd, ubytování (nejprve na přechodném místě, jelikož EVS house byl pronajat od října), zařízení banky/telefonu, přihlášení na radnici a tak dále, takže mě poměrně bavilo, že za necelý rok jsem se stal překladatelem z němčiny do angličtiny. Mimoto jsem se snažil vymyslet alespoň nějaký program na úvod, aby nově příchozí alespoň trochu poznali město a propojil se se členy našeho Tutorteamu.  Mimo práci byl poslední měsíc jednoduše skvělý, přišla taková nostalgie, kdy jsem si uvědomil, že v případě, že bych měl v Karlsruhe zůstávat o něco déle, tak by mi to vlastně vůbec nevadilo. S přáteli jsme každou volnou chvíli něco podnikali - koupání, grilování, hospodu, letní kino a v neposlední řadě také návštěva hudebního festivalu či má rozlučková párty. Zkrátka, je pravda že doteď si myslím, že Karlsruhe jako město není nic speciálního, nicméně za ten rok jsem zde zakořenil a to nejen díky vztahu, který trvá již od dubna. Na druhou stranu jsem se do Prahy těšil, to město miluji a jinak to zkrátka asi nebude a ať bych byl kdekoliv, po Praze se mi bude vždy stýskat.

Obavy z návratu jsem neměl, věděl jsem, že se budu vracet zpátky do karlínského pokoje, který jsem obýval předtím, práci jsem měl již zařízenou s dnem nástupu 1.10, tak nebylo moc co řešit - navíc samozřejmě rodina, přátelé a podobně. Z výše uvedených důvodů se mi velmi těžko odpovídalo na otázku, kterou jsem poslední týdny dostával v Karlsruhe neustále: „Těšíš se domů“ či „Bude se ti stýskat“? Ano, velmi se těším zpět do Prahy a rovněž vím, že se mi bude po Karlsruhe strašně stýskat. Nicméně i díky vztahu a dalším konexím se tam zhruba jednou za měsíc podívám, mimoto díky práci zavítám čas od času do Štrasburku, což je od Karlsruhe nadohled.

Byl to rozhodně nezapomenutelný rok. Nikdy nebudu tvrdit, že bylo vše jen úžasné, musel jsem si projít i dvouměsíční krizí, nicméně jako celek - skvělé. Naučil jsem se plno nových věcí, poznal jsem sám sebe, svou kulturu, vyspěl jsem a v neposlední řadě jsem se naučil další jazyk. Pokud někdo z vás čtenářů uvažuje rovněž o EVS, tak rozhodně neváhejte a jeďte, pokud vám to situace a okolnosti dovolí.

Toto je můj poslední příspěvek...Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit :)


Zdeněk

Žádné komentáře:

Okomentovat